Ingen sadel idag !

Idag bestämde vi för att låta Rasmus arbeta utan sadel, vi satte istället på ett ok där vi satte på tömkörningslinorna. Vi gick ner till paddocken och där var en annan häst från stallet som tränade, det var bra på ett sätt för då får Rasmus träna lite på att fokusera på de han ska samtidigt som när en annan häst tränar samtidigt i samma paddock :)
Susann tömkörde och jag höll Rasmus löst med grimmskaftet i början, sen efter ett tag kopplade jag bort grimmskaftet och gick med honom. Vi tränade på att svänga till höger, till vänster, att stanna och sedan gå framåt från stillastående.
Susann började sedan att tömköra honom runt i en ring i skritt, och både jag och Susann blev så förvånade när Susann ville att han skulle byta varv, han gjorde de hur lätt som helst ! Utan att vi tränat på de (med tömkörningslinorna) ! Vi blev såklart väldigt glada av att han gjorde detta framsteget :D
Sen började Susann tömköra honom runt i en ring i trav och byta varv i trav. Det gick jätte bra !

Innan vi bestämmde oss för att avsluta vår lilla framgångsrika träning så skulle Susann sitta och skritta lite barbacka på Rasmus. Susann klättrade upp på den blåa tunnan och började med att lägga sig lite på Rasmus för att han ska förbereda sig på att hon kommer sätta sig på honom. Sen satte sig Susann på honom och jag höll honom med grimmskaftet. Jag höll grimmskaftet löst och beredd ifall Rasmus skulle få för sig nått medans Susann sitter på honom. Susann skrittade runt lite med Rasmus och tränade att gå åt alla håll o kanter, efter ett tag kopplade jag loss grimmskaftet och gick framför Rasmus så att han inte skulle känna sig osäker och för att han skulle kunna ha någon att följa nu i början.

Denna dag gick träningen och framgångarna väldigt bra ! Jag och Susann är väldigt nöjda !

// Patricia


Videos från dagen!!

Barbacka ridning:
http://www.youtube.com/watch?v=3sbGANys1Ls&feature=channel_video_title

Tömköra i skritt:
http://www.youtube.com/watch?v=Dx4jckm7ev0&feature=channel_video_title

Träna halt vid tömkörning:
http://www.youtube.com/watch?v=FP2v4KoLGhw&feature=channel_video_title

Byta varv i trav vid tömkörning:
http://www.youtube.com/watch?v=Hhb-RHzu2ks&feature=channel_video_title

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0