Stora framsteg idag !

Idag har det skett mycket framsteg för lilla Rasmus.
Jag testa på att tömköra honom idag för första gången och i början var han lite skeptisk till detta. Patricia fick då leda honom de första minutrana för att han skulle förstå det olika tygeltagen eftersom vi inte har tränat på detta innan. I början var han lite stretig med att lyssna på att svänga åt höger och vänster men efter ett tag när han förstod mig så började det gå bättre framåt, jag använde att säga höger när jag skulle till höger och tvärt om för att få med olika ljud för att han skulle få det lättare kanske? .
Efter ett tag släppte Patricia honom och då fick han klara sig på egen fot, det gick jätte bra och han lyssnade på alla det olika kommandona som jag hade för att svänga och även stanna honom på. Han kändes mycket positiv till att bli tömkörd och lärde sig mycket fort med det jag ville, vi kommer att fortsätta att tömköra honom ganska mycket hädan efter så att han lär sig tygeltagen på ett bra sätt.
Efter att vi tömkört honom bestämde vi oss för att vi skulle sitta på honom en stund och även träna lite på skänken.
Patricia fick börja med att sitta på honom en stund och jag gick runt med honom, hon skulle börja testa med att styra och även få honom framåt från halt men detta gick sådär eftersom lilla Rasmus i riktigt förstår en och Patricia inte riktigt vet hur man skulle göra så jag bestämde mig för att jag kan testa att rida runt lite. Patricia fick leda mig med Rasmus en liten stund först och sen fick hon släppa honom och gå lite föra så att hon kunde vara ett lite drag för honom och även vara ett lite stöd eftersom detta är nytt för honom.
Men det gick jätte bra och han vågade gå från Patricia två gånger men stannade lite fundersamt så Patricia fick gå förbi honom för att han skulle börja gå igen men annars gick det super bra. Vi red honom ca 10 min sammanlagt.
Jag är super nöjd med dagen!!
//Susann
Tömkörning
http://www.youtube.com/watch?v=GdyXCMaw5cA&feature=channel_video_title
Ridning
http://www.youtube.com/watch?v=wW57Qze7zZU
Idag har det skett mycket framsteg för lilla Rasmus.

Jag testa på att tömköra honom idag för första gången och i början var han lite skeptisk till detta. Patricia fick då leda honom de första minutrana för att han skulle förstå det olika tygeltagen eftersom vi inte har tränat på detta innan. I början var han lite stretig med att lyssna på att svänga åt höger och vänster men efter ett tag när han förstod mig så började det gå bättre framåt, jag använde att säga höger när jag skulle till höger och tvärt om för att få med olika ljud för att han skulle få det lättare kanske? .

Efter ett tag släppte Patricia honom och då fick han klara sig på egen fot, det gick jätte bra och han lyssnade på alla det olika kommandona som jag hade för att svänga och även stanna honom på. Han kändes mycket positiv till att bli tömkörd och lärde sig mycket fort med det jag ville, vi kommer att fortsätta att tömköra honom ganska mycket hädan efter så att han lär sig tygeltagen på ett bra sätt.
Efter att vi tömkört honom bestämde vi oss för att vi skulle sitta på honom en stund och även träna lite på skänken.
Patricia fick börja med att sitta på honom en stund och jag gick runt med honom, hon skulle börja testa med att styra och även få honom framåt från halt men detta gick sådär eftersom lilla Rasmus i riktigt förstår en och Patricia inte riktigt vet hur man skulle göra så jag bestämde mig för att jag kan testa att rida runt lite. Patricia fick leda mig med Rasmus en liten stund först och sen fick hon släppa honom och gå lite föra så att hon kunde vara ett lite drag för honom och även vara ett lite stöd eftersom detta är nytt för honom.
Men det gick jätte bra och han vågade gå från Patricia två gånger men stannade lite fundersamt så Patricia fick gå förbi honom för att han skulle börja gå igen men annars gick det super bra. Vi red honom ca 10 min sammanlagt.
Jag är super nöjd med dagen!!

//Susann

Tömkörning
http://www.youtube.com/watch?v=GdyXCMaw5cA&feature=channel_video_title

Ridning
http://www.youtube.com/watch?v=wW57Qze7zZU

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0