Första träningen med Rasmus

Idag börjar projektet på riktigt!!
Hela dagen började då med att ägaren till Rasmus, Natalie, va så himla underbar att hon väntade på oss vid våran skolan så vi blev körda till stallet.
Väl inne i stallet gick vi igenom det vanliga rutinerna med foder, mockning och var alla hans saker hänger. Vi gjorde i ordning allt innan vi skulle börja jobba med honom så att vi slipper göra det efter.
Vi tog in Rasmus och kelade jätte mycket med honom och borstade honom jätte fin, vi försökte även att reda ut hans svans som hade mycket svåra lockar, men vi nöjde oss med halva svansen utred idag hehe .
Vi bestämde oss för att bara känna på honom lite smått idag så vi tog på honom sadel och träns, tog en lonsker lina och ett långt dressyr spö och gick sedan ut med honom till paddocken. Jag började gå med honom lite smått runt i paddocken för att se hur han följde mig och testade gå åt olika håll med honom vid min sida och även hur han följde mig när jag gick lite framför honom.
Patricia var mest fotograf idag. Hon inte har så jätte mycket erfarenhet när det gäller hästar så vi ska lära känna honom lite mer innan hon också börjar arbetar med honom, så vi får se hur han reagerar i visa situationer så Patricia vet hur hon ska göra för att hon inte ska råka illa ut.
Jag testade lite på att jobba honom ut från mig med linan och hjälpte även till lite med spöet när det väl behövdes. Han hade en tendens att gärna vända mot mig men det fixades ganska snabbt och han gick på sin lilla volt till slut. Jag försökte även jobba ut honom också på volten och det gick ganska bra bara det att han fick syn på lite gräs ibland och vipps så försvann han i sina egna tankar. Men det var ju bara att börja om och jobba honom på nytt.
Natalie frågade mig efter ett tag om jag ville testa att få honom att stå still vid en tunna som man då sedan kan använda för att hoppa upp på honom, då han är en ganska stor herre. (Natalie han jobbat lite på detta med att han ska stå still vid tunnan och hon har även hängt på honom lite grann nu den senaste månaden)Men vi tar då fram tunnan och jag som inte är super lång fick som ta tag i Rasmus man och stiglädren och då kravla mig upp. Tur att rasmus är så snäll! Till slut funkar det så vig som jag är!!
Jag började träna lite på att han ska stå still så att sadeln är vid tunnan, det tog ett tag innan jag kom på hur jag ska få Rasmus att fatta, eftersom lilla Rasmus redan har tränat på detta lite och kan det ganska bra så testar han mig med att ställa sig rätt och sedan backa med en gång för att få godis (Ett godis monster är han!!!). Jag håller på så ett tag och till slut kommer jag och Rasmus överens att om han står rätt så får han godis på andra sidan av sadeln, det var lite jobbigt i början då jag har ganska korta armar och han är ganska stor, men inga problem var detta och vipps så hänger jag över honom och ger honom massa godis och klappar. Efter ett tag så ger vi oss för han var så super duktig för att vara första gången jag hanterar honom.
Detta va jätte roligt och jag ser fram emot nästa gång vi ska dit igen. // Susann
Idag börjar projektet på riktigt!!

Hela dagen började då med att ägaren till Rasmus, Natalie, va så himla underbar att hon väntade på oss vid våran skolan så vi blev körda till stallet.
Väl inne i stallet gick vi igenom det vanliga rutinerna med foder, mockning och var alla hans saker hänger. Vi gjorde i ordning allt innan vi skulle börja jobba med honom så att vi slipper göra det efter.
Vi tog in Rasmus och kelade jätte mycket med honom och borstade honom jätte fin, vi försökte även att reda ut hans svans som hade mycket svåra lockar, men vi nöjde oss med halva svansen utred idag hehe.

Vi bestämde oss för att bara känna på honom lite smått idag så vi tog på honom sadel och träns, tog en lonsker lina och ett långt dressyr spö och gick sedan ut med honom till paddocken. Jag började gå med honom lite smått runt i paddocken för att se hur han följde mig och testade gå åt olika håll med honom vid min sida och även hur han följde mig när jag gick lite framför honom.

Patricia var mest fotograf idag. Hon inte har så jätte mycket erfarenhet när det gäller hästar så vi ska lära känna honom lite mer innan hon också börjar arbetar med honom, så vi får se hur han reagerar i visa situationer så Patricia vet hur hon ska göra för att hon inte ska råka illa ut.

Jag testade lite på att jobba honom ut från mig med linan och hjälpte även till lite med spöet när det väl behövdes. Han hade en tendens att gärna vända mot mig men det fixades ganska snabbt och han gick på sin lilla volt till slut. Jag försökte även jobba ut honom också på volten och det gick ganska bra bara det att han fick syn på lite gräs ibland och vipps så försvann han i sina egna tankar. Men det var ju bara att börja om och jobba honom på nytt.

Natalie frågade mig efter ett tag om jag ville testa att få honom att stå still vid en tunna som man då sedan kan använda för att hoppa upp på honom, då han är en ganska stor herre. (Natalie han jobbat lite på detta med att han ska stå still vid tunnan och hon har även hängt på honom lite grann nu den senaste månaden)Men vi tar då fram tunnan och jag som inte är super lång fick som ta tag i Rasmus man och stiglädren och då kravla mig upp. Tur att rasmus är så snäll! Till slut funkar det så vig som jag är!!

Jag började träna lite på att han ska stå still så att sadeln är vid tunnan, det tog ett tag innan jag kom på hur jag ska få Rasmus att fatta, eftersom lilla Rasmus redan har tränat på detta lite och kan det ganska bra så testar han mig med att ställa sig rätt och sedan backa med en gång för att få godis (Ett godis monster är han!!!). Jag håller på så ett tag och till slut kommer jag och Rasmus överens att om han står rätt så får han godis på andra sidan av sadeln, det var lite jobbigt i början då jag har ganska korta armar och han är ganska stor, men inga problem var detta och vipps så hänger jag över honom och ger honom massa godis och klappar. Efter ett tag så ger vi oss för han var så super duktig för att vara första gången jag hanterar honom.

Detta va jätte roligt och jag ser fram emot nästa gång vi ska dit igen. // Susann



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0