Sadel, Galopp och Bom träning

Denna dag gick lite fortare än i går på grund utav att vi har nu börjat lära oss rutinerna redan så i dag flöt allt på med alla stall sysslor som vi hade att göra innan träningen av Rasmus.

Vi har nu börjat med att Patricia ska leda runt honom i ca 10min innan vi ska börja träna honom detta är på grund utav att Patricia ska lära känna Rasmus mer och få ett bättre band med honom så att han känner sig säker i hennes närhet också.

Efter att Patricia har promenerat runt med honom så tar jag lonsker linan och lonsker piskan och börjar lonskera honom i skritt, jag tränar på att han ska bytta varv, var tredje-fjärde varv och det gjorde jag också i går men då var han lite fundersam ibland men idag bytte han så fort jag bytte spö hand så han var jätte duktig och lyssnade super bra.

Jag tränade även på att han skulle trava över en bom och i början var han ganska skeptisk till detta och stod och frustade mot bommen men efter ett par försök så travade han över bommen utan några svårigheter.

Efter att han har varit så fruktansvärt duktig med allt träning på lina så bestämmer vi oss för att jag ska träna lite med tunnan idag också, jag tränar på att gunga sadeln och ryka i stigbyglarna för att han ska bli van vid lite stök på ryggen och även att han ska ställa sig rätt vid tunnan och han sköter sig jätte bra så vi gjorde en ökning med övningen med att Patricia ska ligga på honom lite igen medans jag går ett par meter och han bryr sig inte utan är bara ute efter att få godis. 
Vi bestämmer oss för att Patricia skulle sätta sig på honom också så Patricia kravlar sig upp försiktigt på honom hon klappar och ger honom massa godis och han är jätte positiv och står stilla och lugnt, jag går ett par meter med honom och sen får Patricia sitta av. 

Han var så fruktansvärt duktig idag, han lär sig mycket fort och är alltid positiv till allt som sker runt om honom.

// Susann


Lite länkar på videos från idag:

Galopp- http://www.youtube.com/watch?v=D-imvqLU50Y&feature=channel_video_title

Bom träning- http://www.youtube.com/watch?v=oyVSJ9dgl6Y&feature=relmfu

Sadel träning- http://www.youtube.com/watch?v=HCM9cS6MMiw&feature=relmfu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0