Lonskering och inkallning

Det är nu ungefär 1 vecka sen vi var i stallet och de är inte lätt att komma ihåg vart allt ligger och hur saker går till, Natalie var inte i stallet idag, så de va lite virrigt i början.
Det var också lite extra jobb idag eftersom Rasmus har lite hovröta som måste behandlas.. Först krafsar vi hovarna, sen skrubba/tvätta rent med en borste o vatten, torka av och smörja in med tjära. De är inte lätt med hans tunga/stora hovar !

Idag tränade vi lonskering åt båda hållen i skritt och trav, fick se några steg galopp också och de är ett stort framsteg !
Vi bestämmde oss också för att ta fram lonskerings spö, för den gillar han inte riktigt och då vill vi att han ska vänja sig vid den.
Vi ville i lonskeringen få honom att trava åt ett håll och sedan vända och fortsätta trava åt de andra hållet, och de gick väldigt bra ! :)
Vi tränade lite på inkallning och att han ska stanna på kommando. De är nått vi kommer träna mer på under tidens gång.

Innan vi avslutade vår lilla träning för dagen så skulle jag lägga mig över honom så att han vänjer sig vid det, så Susann tog tag i min fot och slängde upp mig på honom. Han brydde sig inte så mycket och han belönades med godis. Medans jag låg på honom så testade vi att gå med han samtidigt, vi gick några steg och de gick jätte bra !

Sen efter träning så måste vi smörja Rasmus hovar igen... jobbigt och tungt !

De var en mycket bra dag med goda framsteg för oss men mest för lille Rasmus !
// Patricia

Lite länkar till videos från dagen !! :

Inkallning: http://www.youtube.com/user/sussovich#p/u/9/aCqeE2MyrZU

Byta varv i lonskering: http://www.youtube.com/user/sussovich#p/u/10/qlsgJ5V5z0A




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0